onsdag den 22. august 2018

Dag 3

Blooms taksonomi




Jean Piagets læringstyper:

Adaption. Gensidig tovejs-tilpasning mellem organisme og miljø.


Progressiv læring

Kumulation:
Lære udenad; kongerækken, pinkoder, genoptræning efter hjerneskade, mekanisk læring, udenadslæring.
Eleven har ikke noget skema at bygge videre på.

Assimilation:
Silimismykker
Det nye læring skal passes ind i det eksisterende skema
X: Tømrerdans


Akkomodation:
Komodovaran
Det eksisterende skema laves lidt om for at tilpasse sig til det nye.
Akkomodativ læring:
omstrukturering af eksiterende skema
kræver mere end assimilativ læring, overskridende læring- krævende af individet
tænke anderledes, kræver vores interesse
denne type læring gør vores læring bredere anvendeligt da vi kan bruge den i lidt anderledes situationer (vi kan justere vores skemaer en smule)
grundlaget for: åbenhed, følsomhed, kreativitet og fleksibilitet
X: Bruge brødkniv til at skære flæskesteg



Transformation:
Psykoterapi. X: håndværkeren der mister sit ben og er nødt til at omskole sig til sosu. Ny identitet. Ny personlighed
X: Bygningsingeniøren fra Pakistan, der får ny identitet ved at blive buschauffør i danmark.


Nogle elever vil have så meget andet, der fylder i øjeblikket, så de ikke har ressourcer til at lave deres skema om. Der skal jeg som lærer være opmærksom på at undervise assimilativt i stedet for akkomodativt.
X: elever med angst, hjemløs, klasseproblemer,

I forhold til blogs skal jeg udvikle nye skemaer i hovedet.

Jeg prøver i uv. at finde elevernes skemaer og bygge videre på dem.

Jeg anvender assimilativ læring når:
- jeg underviser i ergonomi. Eleverne kender lidt til kroppens opbygning, x bokse-grundstilling, målsætning i forhold til sportspræstationer.

Jeg anvender akkomodativ læring når:
- eleverne skal anvende kemi på en anden måde end før samt udbygge deres viden.


Jeg anvender transformativ læring når:
- HSA-eleverne skal skrive deres afsluttende projektopgave (de fleste har aldrig arbejdet projektorienteret før. Kun skrevet emneopgaver, hvis overhovedet skrevet). Eleverne plejer "bare" at gøre rent på et bestemt område på en måde de har fået besked på.

Fælles tekst: Transformativ læring:

Annes noter fra dag 3

Holdets blog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar