tirsdag den 28. august 2018

Dag 6 - 3. uv-dag

Dag 6

Dewey:
"Man lærer i samspil mellem at handle(2 former), reflektere(5 elementer) og erfare(2 dele)"

Forvirring el. tvivl - Fortolkning af situationen "det der ikke virker" - Undersøgelse/eksperimenter - Hypotese - Afprøvning af hypotese

"Hvad der virker og er til nytte i praksis" Ikke sandheder eller teori

"Man lærer ved at være aktivt udforskende og afprøvende"

Schön:

Viden-i-handling - rutine-handlinger
+
Rekleksion-i-handling - når man bliver forstyret

3 former for eksperimenter:
 - udforskende
 - handlingsafprøvende
 - hypoteseafprøvende

Læringens drivkraftdimension

Illeris ???

UV:
Piaget siger, at vi går fra assimilative læreprocesser samt kumulativt
Illeris siger, at vi mere og mere har brug for at anvende akkomodative læreprocesser og transformative.
Det kræver mere psykisk energi at lære akkomodativt og transformativt.
Abstrakt tænkning er akkomodativ læring.

Læringsmål


Tilegnelsesproces:
- Indhold: Piaget og Kolb (modul 2)

Social konstruktivist

Alle parametrene i Hiim og Hippes tegning har indbyrdes relationer

Man lærer mest i samspil

Forskel på Schön og Dewey;
Schøn agerer og reflekterer i praksis og siger at tavs viden er noget vi skal arbejde videre med, ellers mister vi den.
Dewey eksperimenterer uden nødvendigvis at have viden.

Illeris siger vi skal motivere eleverne til at reflektere. Han er opportunist og kommunist. Taler imod Wygotski, der siger vi skal lave skeletter, der får eleverne til at lære det, de skal ifølge målpinde mm.

Vi legede med ekspertpanel med spørgsmålet: Elevernes kylling blev tør. Hvad skal eleverne gøre?

IT:
Video via link eller embed på vores egen blok.

Hvor kan jeg bruge det i min undervisning?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar